كمپرسور چيست و چگونه كار مي كند؟

تاسيسات ساختماني ، سيستم هاي حرارتي برودتي

كمپرسور چيست و چگونه كار مي كند؟

۵ بازديد

كمپرسور اصلي ترين قسمت يك سيكل سرمايشي يا برودتي مي باشد. عبارت Compressor به معني فشرده ساز مي باشد كه با فشرده سازي گاز مبرد موجود در سيكل هاي تبريد شرايط تبادل انرژي را فراهم مي كند. در شرايط معمولي و نرمال گرما از محيط گرمتر به محيط سردتر جريان دارد اما سيستم هاي برودتي با كمك كمپرسور شرايطي به وجود ميآورند كه گرما از محيط سرد به محيط گرم حركت كند. كمپرسور HVACR پمپ بنزين مبرد است كه در آن اواپراتور مبرد گازي را با فشار كم تأمين مي كند و آن را به فشار بيشتري مي رساند. با فشرده شدن ، دما و فشار بخار افزايش مي يابد. مبرد گازي با فشاري كه در آن دما در دماي مناسب اتفاق مي افتد به كندانسور تحويل داده مي شود.

كمپرسور از دو جز تشكيل شده است: منبع تغذيه و مكانيزم فشرده سازي (پيستون ، پره ، و غيره). در مورد كمپرسور هوا ، مكانيزم فشرده سازي در واقع فشرده سازي هواي جو است. كمپرسور هوا به روش زير كار مي كند:

كمپرسور هوا

هوا به پيستون يا پره وارد مي شود و با افزايش فشار و همزمان كاهش حجم آن فشرده مي شود. به محض اينكه فشار به حداكثر تنظيم شده توسط اپراتور يا سازنده برسد ، يك مكانيزم سوئيچ مانع از دريافت بيشتر هوا در كمپرسور مي شود. از هواي فشرده استفاده مي شود و سطح فشار كاهش مي يابد. به محض اينكه فشار به حداقل برسد ، همچنين توسط اپراتور يا سازنده تنظيم شده است ، سوئيچ اجازه مي دهد هوا وارد كمپرسور شود. اين روش تا زماني كه از كمپرسور استفاده مي شود تكرار مي شود.

عوامل موثر بر عملكرد كمپرسورها

  • سرعت چرخش
  • فشار در هنگام مكش
  • فشار هنگام تخليه
  • نوع مبرد مورد استفاده

كمپرسورهاي مشابه با تغيير در مبردها و قدرت اسب بخار كمپرسور مي توانند در ظرفيت هاي مختلف كار كنند. هنگام خريد هر نوع كمپرسور ، خريدار بايد ويژگي هاي خاصي را بررسي كند كه شامل پيكربندي دستگاه ، نوع كار ، قيمت كمپرسور و هزينه عملكرد است. در هر صورت ، او بايد عملكرد كمپرسور را بررسي كند و با توجه به بودجه و نياز خود ، در مورد مناسب ترين و مطمئن ترين كمپرسور با سازنده مشورت كند.

انواع كمپرسور

 در ادامه معمول ترين كمپرسور هايي كه در يخچال استفاده مي شود شرح داده شده است:

كمپرسور روتاري:

كمپرسورهاي نوع روتاري عموماً تجهيزات كم ظرفيت هستند، كه به طور معمول در يخچال و فريزرهاي خانگي استفاده مي شوند و براي تهويه مطبوع استفاده نمي شوند. اين نوع از كمپرسورها مي توانند از يك پره تشكيل شده باشند كه در بدنه قرار گرفته و در مقابل روتور يا روتاري چند منظوره با پره هايي كه در روتور قرار دارند مهر و موم شده اند.

كمپرسور گريز از مركز( كمپرسور سانتريفيوژ):

كمپرسور هاي سانتريفيوژ با سرعت زياد مي چرخند و مبرد با اعمال نيروي گريز از مركز فشرده مي شود. كمپرسور هاي گريز از مركز به طور معمول با مبردهايي كه داراي حجم ويژه بيشتري هستند استفاده مي شود كه به نسبت فشرده سازي كمتري نياز دارند. براي رسيدن به فشارهاي تخليه بيشتر مي توان از واحدهاي چند مرحله اي استفاده كرد و تعداد مراحل را با خروج گاز از روتور با دماي تخليه گاز تعيين مي كنيم. از كمپرسور هاي سانتريفيوژ براي خنك سازي آب در تهويه مطبوع و براي اهداف انجماد در دماي پايين استفاده مي شود.

كمپرسور رفت و برگشتي:

كمپرسورهاي رفت و برگشتي داراي پيستون هستند و به صورت سيلندر حركت مي كنند. انواع كمپرسورهاي رفت و برگشتي عبارتند از:

كمپرسورهاي باز: يك انتهاي ميل لنگ از ميل لنگ خارج مي شود ، به همين دليل مي توان از چندين درايو با كمپرسور استفاده كرد. از مهر و موم مكانيكي براي بررسي نشت خارجي مبرد و روغن و فرار هوا به سمت داخل استفاده مي شود. اين كمپرسورها توسط موتورهاي الكتريكي يا موتورهاي احتراق داخلي كار مي كنند. با محرك تسمه ، تغييرات سرعت با تغيير ابعاد قرقره ها حاصل مي شود ، در حالي كه با واحدهاي درايو مستقيم كمپرسور براي كار با سرعت موتور برنامه ريزي شده است.

كمپرسورهاي هرمتيك: اين كمپرسورها به صورت هرمتيكي قابل استفاده هستند كه در آن موتور و كمپرسور در يك محفظه محصور شده اند ، در حالي كه در نوع هرمتيك جوش داده شده كمپرسور و موتور در يك پوسته فولادي جوش داده شده مهر و موم شده است.

براي مشاهده اطلاعات فني و تخصصي و قيمت انواع كمپرسور به وب سايت بامين تهويه مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.